torsdag, januari 09, 2014

Årskrönika 2013

Jag gör ett försök att summera året som gått. Ett händelserikt år kan jag börja med.

Januari:
 
Vi väntade en ny familjemedlem, hon var beräknad till den 28 januari. Jag jobbade halva januari och gick sen på föräldraledighet. Det hände inte så mycket mer. Sessan fortsätter på dagis som 15 timmars från att jag har slutat jobba. En del tvättande av bebiskläder och fixa i ordning säng och vagn annat bra att ha.

Februari:
 
Dagen innan Hampus födelsedag kommer hon äntligen. Vår lilla Lova, en kopia av Cornelia. Nästan lite läskigt.
Februari innebär mest bebismys med stora syster Cornelia.


 

Mars:

Flöt på bra, vi firade min systers 30 års dag min 33 års dag och min mans lillebror. Det är många födelsedagar i mars, vilket betyder att familjen träffas ofta och det är ju väldans trevligt. Vi firar påsk och livet fortsätter som vanligt.

 

April:

I april fyller vår stora Sessa 5 år, kan inte förstå vart de 5 åren tagit vägen.


Jag hjälper min lillasyster att flytt till ny lägenhet. Saknaden efter pappa kvarstår. Vi börjar planera för att sälja gården efter pappa.
 

Maj:
 
I maj var vi inte hemma så mycket, jag och flickorna och min mamma var ute på gården mycket och rensade och städade.
Vi tog tåget till Göteborg där H sprang Göteborgsvarvet och vi firade 7 år som gifta.
Lova får sina namn Lova Cecilia Signe, hon döps i Linneryds kyrka och dopkalaset har vi hos hennes gudmor i Bro.

 
Juni:
 
Vi börjar juni med att fira flickornas farfar som fyller 65 år. Överraskningskalas med fotograf som senare resulterade i varsin fotobok från kalaset. 
Min älskade mormor somnar in och det blir begravning.
Vi har även visning av gården.
Vi firar midsommar hemma hos oss tillsammans med min syster och hennes dotter då hennes sambo arbetar.
Jag köper nya fina glasögon, som jag fortfarande är lika glad över att jag köpte och så investerar vi i en ny säng, inte en dag för tidigt kan jag säga.
 
 
 
Juli:
 
i juli tar min löpning bra fart och jag utvecklas hela tiden, tyvärr så slits mina skor ut och jag kan inte fortsätta då det inte finns någon ekonomi att köpa nya direkt, jag har jag lovat mig själv att ta tag i det nu 2014.
 
 
Juli är och kommer alltid att förbli en tragisk månad, även om det är sommar och sol med mycket bad och grillningar. Det är den månaden som min pappa väljer att lämna jordelivet. En saknad som kommer att förfölja mig hela livet även om jag lär mig att leva med den saknaden.
W kommer och hjälper oss att rikta upp och lägga nytt tak på uthuset, och jädrans i min lilla låda så bra det blev.
 
 
 
H springer Viktorialoppet och vi får en dag i Borgholm, mitt älskade älskade Öland, vi åker över tidigt och badar i vår lilla vik där vi har spenderat otaliga timmar och dagar varje sommar tillsammans med mormor och morfar och mamma och pappa.
 
Augusti:
 
Mycket löpning var det 2013, i augusti springer H Väckelsångsloppet 18 km och han gör det på en jädrans bra tid, han till och med överraskande sig själv. Sessan hon springer Piggelinloppet, som hon har längtat efter detta. Jag tar mig an en mag- och arm utmaning, där jag varje dag gör lite mer än dagen innan och den är riktigt kul, min löpning fortsätter i ganska bra takt. Denna lilla hönan hon fortsätter att utvecklas och kommer på nya saker varje dag.
 
 
 
September:
 
H har gett sig fasen på att han ska ta MC-kort så hans semester handlar om det, och han lyckas med detta så i september klara han sig och den månaden innebär  mycket MC-körande på helgerna, jag och flickorna hittar på annat kul istället. Sommaren fortsätter i september så det är varmt och skönt på dagarna. Lova hon kan sitta och nu börjar hon försöka krypa. I september får även våra underbara vänner besked om att de har fått en dotter.
 
 
 
Oktober:
 
Då härjar Simone, stormen som gör att granngården blir utan ström och att det blir mycket arbeta i skogen framöver. Vi börja även planera för fönsterbyte och då kommer W till undstättning och hjälper H att byta alla de stora fönsterna i huset, himmel så fint det blir.
 
 
Huset får en helt annan karaktär och bättre blir det till våren/sommaren när det blir rött med vita knutar istället.
 
November:
 
i november började jag med adventförberedelserna, mosshjärtan och annat mys.
 
 
Liten lär sig att resa sig från sittande till stående och hon kryper som bara den. Inte en lugn stund. 
Vi blir bjuda på Halloweenfest hos sessornas kusiner och det planeras hur vi ska se ut.
 
 
På höstlovet drar vi till Astrid Lindgrens Värld och C träffar några av sin kompisar där. En underbar dag i underbara ALV. En lottvinst får C men den ger hon till sin lillasyster, som hon tycker så mycket om.
 
December:
 
I början på december kommer ännu en storm och denna vid namn Sven. Inte riktigt så omfattande som Simone men dock tillräcklig för att fler träd ska fällas. Det hinns inte med att bloggas lika mycket i december. Många tankar och funderingar runt jul och nyår och allmänt mycket att stå i. Mellan jul och nyår sätter vi ny tapet i köket och resultat blir så jädrans bra. Det nya fönstret med foder och fönsterbräda kommer fram på ett helt annat sätt.
 
 
Nyår firar vi hemma hos oss med 12 härliga vänner och deras barn. Maten blev i mitt tycke lyckad och huset stod kvar efter raketer och firande av 2014.
 
_________________________________________________________
 
 
2013 var ett händelserikt år och nu ser vi fram emot ett 2014 som innebär inskolning på förskolan för L och jobb för mig, fortsatt renovering av vårt hus och lite annat smått och gott.
 
Kram Lina
 ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar