måndag, maj 24, 2010

upprörd

eller det är inte så farligt som det låter. Jag blev bara upprörd när jag jag läste att man ska införa betyg från års 6 för att få upp studieresultaten, jag är inte helt emot det men jag tycker att man i första hand ska satsa på de skolorna som finns och speciellt om det finns elevunderlag och inte lägga ner skolor som faktiskt fungerar och sen tycker jag även att skolmaten är väldigt viktig. När jag gick i lågstadiet fick vi lagad mat på skolan och vi hade inga betyg från åk 6 men jag tcyker att vi gjorde väldigt bra ifrån oss utan betyg. Men då var det riktigt mat i skolan och man hade tid att äta. Det kanju inte vara meningen att barnan ska behöva kasta i sig näringsfattig mat för att nästa klass ska hinna äta. Då tycker jag att det är fel. Det där men att maten lagas på annat håll och sen kyls ner för att sedan tinas igen det tror inte jag på sen spelar det ingen roll hur mycket pengar på forskning och undersökning man gör för jag tror inte att maten kan behålla all den näring som den har när den lagas på plats och serveras direkt ur grytan. För att få upp studieresultaten så tycker jag attd et är fel att börja med betyg när det finns så mycket annat som man ska börja med. som Skolmat och framförallt att man bode satsa på skolorna på landsbygden - Barn som åter buss i fela timmar om dagen för att komam till och från skolan - det är inte bra.
Tack för idag.

1 kommentar:

  1. Det är en så intressant diskussions fråga! Istället för att man tar i tu med problematiken som ligger på en strategisk nivå inom såväl skola-barnomsorgs förvaltningen som på enskilda skolor och politiskt! Istället för att ta i tu med problemen inför man betyg och lägger över ansvaret på elever och föräldrar (viss del lärare)... För att höja studieresultaten måste man först veta, vad är det vi vill höja och varför. Sen ställa sig frågan, vad behöver man kunna? och så vidare.. det vill säga ska man gå ut skolan med G i alla ämnen förutsätts det läs - och skrivkunnighet från åk 1-3.

    Kraaaam guess who!! hahah
    Ses snart!

    SvaraRadera