måndag, december 02, 2013

Att bevara landsbygden

När det pratas om att vi ska bevara landsbygden så får våra politiker och folkvalda ofta kritik, med all rätt, jag tycker oxå att våra politiker kan göra mer för landsbygden med skolor och äldreomsorg. Men i detta fall som jag tänker skriva om nu har inte våra politiker gjort något fel, de kanske däremot ska göra ett besök.

Detta går, kör, åker jag förbi varje dag.


Visst ser det vackert ut på håll, speciellt när morgonsolen en kall decemberdag ligger på. 

Men när du kommer på nära håll ser man förfallet. Min första och enda tanke egentligen är, Hur kan någon klok människa göra såhär mot ett så vackert hus i en så fantastisk miljö? Svaret måste ju vara att denna människa inte är så klok och kan definitivt inte bo i närheten.





Här kommer du inte ens in genom grinden med de underbara stenstolparna, som faktiskt omringar hela trädgården. 



Men man kan alltid ta vägen genom det förfallna och trasiga staket som en gång stod här med värdighet och stolthet, men som nu har fått sätta livet till på grund av misskötsamhet.



Jag flyttade till den denna lilla by hösten -02 och då var detta huset fortfarande vackert ståtligt och värdigt. Men efter år av misskötsamhet och ägare som inte bryr sig så har huset tappat allt detta vackra och istället blivit en skamfläck i byn.

Jag önskar att dess ägaren vill unna huset en bättre framtid än den huset går till mötes nu. Det vackra finns kvar där under ytan och med en snäll och varsam hand kan man plocka fram det igen. Ja tyvärr krävs det väl en ganska god ekonomi oxå men med mycket vilja och  kärlek kan det bli en vacker trädgård med ett underbart hus igen. Precis som det var 1997 när jag såg det och blev förälskad i det första gången.

Kram Lina






1 kommentar:

  1. Ja vad ska man säga, varför bosätta sig på landet när man kanske hade passat bättre i en lägenhet där man inte behöver underhålla

    SvaraRadera