torsdag, juli 11, 2013

Saft saft vinbärssaft

2 liter röda vinbär
8 dl vatten
6 dl strösocker
1 msk vaniljsocker med äkta vanilj
1 krm natriumbensonat

Skölj bären i vatten. Lägg dem i en rostfri gryta och häll på vatten. Koka upp och låte sjuda i 10 min med lock. Mosa bären mot grytans kant. Häll av mässan i en stilfullt och låt det självrinna i 30 min, häll tillbaka saften i grytan och tillsätt socker, låt sjuda ytterligare 10 min. Ta grytan från plattan, skumma väl. Ta upp lite av saften och rör ner vaniljsocker och natriumbensonat, rör ner i saften igen. Häll saften i varma flaskor och förvara kallt.



Jag gjorde bara på halva receptet gör att testa, tror aldrig att jag druckit rödavinbärssaft innan. Men dra-mig-baklänges-på-en-liten-vagn vad god den var/är. Rekommenderas varmt!!!

Jag ska ta och plocka ännu mer röda vinbär när jag är hos pappa.

Blev en tur till Växjö idag och ett litet besök på Lindex och det lulla set jag spanat in fanns i Dockans storlek så jag fick med mig det hem. Jisses så fint det är.


I Love it!

Nu dags att  lägga huvudet på kudden och sova för i morgon är det fredag och frisördate.

Kram Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar