torsdag, maj 15, 2014

Banankaka med choklad

Idag var min sista dag på Visma och jag bjöd på fika. Tyvärr missade jag att ta bild på skapelsen men några frågade efter receptet så här kommer det

Banankaka med Choklad.

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 dl mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 choklad (jag använder 70%)
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bikarbonat

1. Smält smöret och låt det svalna
2. Blanda sedan med socker, mjölk, salt och vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna SPARA VITORNA
3. Mosa bananerna och blanda ner i smeten. Hacka chokladen och blanda detta med mjöl och bikarbonat.
4. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner detta i smeten.
5. Häll blandningen i en välsmord och bröad form med löstagbar kant. Grädda i 30-40 min på 175 grader.

Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig.


Oj oj vilken dag. Vi var och åt lunch på Kök11 och sen kaffe och liten kaka på det och när vi kom tillbaka fick jag en stor bukett med vackra pioner och en LOB vas i vit.




Fick ge mig av lite hastigt efter detta för vår stora Sessa hade ramlat grensle över ett staket och behövde uppsöka vårdcentralen, vilket visade att allt såg ok ut, hon var jätteduktig sa H som var med henne. Jag fick packa ihop mitt och säga hejdå till alla och sen åka och hämta den lilla hönan som var kvar på förskolan.

Nu är mamma/mormor här för i morgon drar jag och mannen i mitt liv till Göteborg för han ska springa Göteborgsvarvet och jag ska träffa Fröken E.

Ha en trevlig kväll.

Kram Lina
❤️




1 kommentar:

  1. Nya utmaningar Lina! Tyvärr så hade jag inte mitt handledsskydd kvar, men jag ser ju att du har köpt ett nytt. Skall jag lämna frallor till mamma/mormor/Katarina ? Skicka ett mejl om de vill ha. Ha det nu så bra i Göteborg och sköt om mannen när han kommer fram efter löpet ! Kramar

    SvaraRadera