tisdag, oktober 09, 2012

Hej Pappa...

Ser du nu har hönoan eller några av hönorna börjat värpa, det är ett ägg varanna dag ungefär och nu flyger vissa även upp och sätter sig på pinnen som H har spikat upp till dem. Jag ska ta fler kort på dem och lägga ut för de är verkligen så fina, tyvärr måste vi slakta två av tupparna, llite sorgligt för de är verkligen fina att titta på men det gör ju gott även i grytan ju.
 
Det är hon den "gamla" hönan som värper för äggen är stora och fina och har ett ett hårt skal, ja vi ger dem värpfoder men även resterna som blir över av potatisskal och morotskal och äggskal och bröd och sånt gott. Jag blandar även i lite havre i deras mat och det verkar som att de gillar det.
 
 
De vill nog komma ut lite i friska luften tror jag men det får vänta till våren. Vi fick ju av en bekant till H nätsektioner som vi ska använda till hönsgården, det kommer att få det så fint. Ja jag lovar att vi ska lägga nät uppe på oxå.
 
Jag önskar att du var här och kunde se allt och att man kunde få höra vad du tycker om jag gör rätt eller fel eller om det är nått spev jag ska tänka på. Jag känner din närvaro ibland, det är som om du pekar mig åt rätt håll och jag hoppas verkligen att det är så. Det gör mig lugn och trygg. Men jag saknar dig och tänker på dig varje dag.
 
Jag är hemma sjuksriven igår och idga och vi får se hur det blir i morgon, jag har fått något i halsen som gör att jag låter som en skata, ha ha ja när jag se inte bara ut som en utan jag låter äben som en, ja i alla fall det är ansträngande att prata och detär ju det mitt jobb går ut på, att prata, så jag har en hemgjord dunderkur med varmt vatten, riven ingefära, typ en halv tsk, en citronskiva och så en liten matsked honung och det är fakstiskt ganska gott (om man gillar ingefära)
 
Ja som du vet är det ju älgjakt nu och de har skjutit en tjur en åttataggare, dock inte för Grimmse men han hade skött sig jättebra det släppet som han fick vara med på, det blir ju mer jakt framöver så klart men det är ju alltid de två första dagarna som är mest spännande. Cornelia var med igår när de styckade tjuren, hon gillar det fast hon gillar mest att sitta vid brasan och grilla korv och igår grillade hon och farfar fläsk. Hon saknar dig oxå och frågar ibland efter dig och drömmer om dig gör hon oxå ibland.
 
Nu måste jag ta tag i lite tvätt och så har vi en liten mus som bor i ventialtionen på toa nere och han sparkar ut spån på golvet och i handfatet så jag måste ta och dammsuga där oxå.
 
Hoppas du har det bra i din himmel.
 Älskar dig
 
Kram Lina
 

1 kommentar: